به گزارش دیباچه،محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخصوص گمانهزنیهای مرتبط با بخشنامه آموزشی مادران دانشجو با اشاره بهمطرح شدن افزایش سهمیه پایاننامه اساتیدی که دانشجوی باردار یا دارای فرزند شیرخوار دارند، اظهار کرد: سهمیه پایاننامه ایناستادان افزایش نمییابد و برداشت اشتباهی از این بخشنامه صورت گرفته است.

وی توضیح داد: اگر استادی دانشجوی خانم داشته باشد که باردار باشد، این دانشجو از مرخصی زایمان استفاده میکند و به اینشکل یک سال مرخصی دارد. بر اساس قاعده تعداد ظرفیت هر استاد (برای پذیرش پایاننامه) محدود است ولی دانشگاهها بر اساساین بخشنامه، دانشجویان باردار را جزو ظرفیت استاد برای آن سال حساب نمیکنند و استاد میتواند به جای این دانشجوی باردار یکدانشجوی دیگر را برای راهنمایی پایاننامه بپذیرد.
وزیر علوم همچنین در مورد آمایش آموزش عالی که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود با استادان دانشگاه بر آن تاکید کردند، گفت: این طرح ارزیابی مستمر و برنامه دائم است؛ مرتبا رشتههای جدید راهاندازی می کنیم. این برنامه باید به صورت دائم انجام شود.
ماجرای بخشنامه چه بود
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخیرا در بخشنامه شماره ۳۵۵۱۱۹/ ۲ ﻣﻮارد ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ و ﻣﺼﻮﺑﺎت ﻣﻌﺎوﻧﺖ آﻣﻮزﺷـﯽ وزارتﻋﻠﻮم در راﺳﺘﺎی اﺟﺮای ﻗﺎﻧﻮن ﺣﻤﺎﯾﺖ از ﺧﺎﻧﻮاده و ﺟﻮاﻧﯽ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﻣﺎده ۲۶ این قانون مرتبط با «ﻣﺮﺧﺼﯽ ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﺎدران داﻧﺸﺠﻮ» را ابلاغکرد.
بر اساس این بخشنامه، داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ ﺑﺎید با ﺗﻘﺎﺿﺎی ﮐﺘﺒﯽ داﻧﺸـﺠﻮﯾﺎن ﻣﺎدر ﺑﺎردار برای ﻣﺮﺧﺼﯽ ﯾﮏ نیمسال ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻗﺒﻞ از زاﯾﻤﺎن ﺑﺪوناﺣﺘﺴﺎب در ﺳﻨﻮات ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ و ﺗﻘﺎﺿﺎی ﻣﺮﺧﺼـﯽ داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻣﺎدر دارای ﻓﺮزﻧﺪ زﯾﺮ ۲ ﺳﺎل، ﺣﺪاﮐﺜﺮ ﺗﺎ ۴ نیمسال ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﺑﺪون اﺣﺘﺴﺎب درﺳﻨﻮات ﺗﺤﺼﯿﻠﯽ ﻣﻮاﻓﻘﺖ کنند.
همچنین در بخشی از این بخشنامه آمده است: داﻧﺸﮕﺎه باید ﺷﺮاﯾﻄﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ کند ﮐﻪ ﺑﺮای اﺳﺎﺗﯿﺪ راﻫﻨﻤﺎ ﺑﻪ ازای داﺷﺘﻦ ﻫﺮ داﻧﺸﺠﻮی ﻣﺎدرﺑﺎردار ﯾﺎ دارای ﻓﺮزﻧﺪ ﺷﯿﺮﺧﻮار ﯾﮏ ﺳﻬﻤﯿﻪ ﺑﻪ ﺳﻘﻒ اﺳﺘﺎد راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ آﻧﻬﺎ اﺿﺎﻓﻪ ﺷﻮد. همچنین ﻃﺒﻖ ﻣﺼـﻮﺑﻪ ﮐﻤﯿﺴـﯿﻮن ﻣﻘﺮرات و آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪﻫﺎیآﻣﻮزﺷـﯽ و ﺗﺤﻮل در آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ، داﻧﺸـﮕﺎه ﺑﺮای ﺑﻬﺮهﻣﻨـﺪی از آﻣﻮزش ﺣﻀﻮری ﻣﺎدران ﺑﺎردار ﯾﺎ دارای ﻓﺮزﻧﺪ زﯾﺮ ۳ ﺳﺎل، ﺷﺮاﯾﻄﯽ را ﻓﺮاﻫﻢکنند ﺗﺎ ﺳـﻘﻒ ﻏﯿﺒﺖ ﻣﺠﺎز ۱۶/۳ ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎده ۶ آﯾﯿﻦﻧﺎﻣﻪ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ داﻧﺸـﮕﺎهﻫﺎ و ﻣﺆﺳﺴﺎت آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﺑﺮای آﻧﻬﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮد و ﺑﺎ آﻧﻬﺎﻣﺴﺎﻋﺪت ﺑﯿﺸﺘﺮی شود.
این بند از بخشنامه موجب انتقادات زیادی به ویژه در فضای مجازی شد و این سوال را مطرح کرد که چرا سهمیه استاد باید به دلیلپذیرش یا داشتن پایاننامه با دانشجوی مادر یا باردار افزایش یابد و این کار به نوعی هم با قوانین کلی وزارت علوم و هم با قوانیندانشگاهها تضاد دارد.
تعیین سهمیه برای پذیرش پایاننامه از سوی استادان راهنما با هدف نظمبخشی و وقتگذاشتن کافی توسط استاد با تاکید وزارت علومدر دورههای قبل انجام شده و معمولا شورای دانشگاه یا شورای پژوهشی دانشگاهها در مورد تعداد پایاننامه مجاز هر استاد برایپذیرش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری با توجه به رتبه علمی استاد (استادیار، دانشیار و استاد) مجاز به پذیرش تعداد مشخصیپایاننامه است.
مسأله آمایش آموزش عالی از نگاه مقام معظم رهبری
مقام معظم رهبری بارها و یکبار هم در سال ۱۳۹۷ در دیدار رمضانی با دانشجویان در مورد این مساله تاکید کرده و گفته بودند: «یکمسئلهی دیگری که در دانشگاه حتماً بایست مورد توجّه و تعقیب قرار بگیرد، همین مسئلهی آمایش آموزش عالی است که خوشبختانه بازیکی از آقایان به آن توجّه کردند و اسم آوردند. این طرح آمایش در سال ۹۵ در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تصویب شده ولیپیشرفت مناسبی نداشته؛ این بهمعنای این است که یک تقسیم کار ملّی صورت بگیرد بین دانشگاههای کشور، برای بخشها و بحثهایمتنوّعی که در زمینهی علم مطرح است. این برای برنامهریزی خیلی مؤثّر است؛ برنامهریزی را آسان خواهد کرد و ارزیابی وضعیّت علمیکشور را آسان خواهد کرد، با همدیگر هم طبعاً یک همافزایی صورت خواهد گرفت. البتّه در این زمینه وزارت بهداشت ظاهراً تحرّک بهتریداشته؛ به من اینجور گزارش کردهاند».
ایشان در دیدار سال جاری (۲۹ فروردین ۱۴۰۲) نیز با تاکید بر این موضوع اظهار داشتند: «...کمبود نقشهی واقعاً جامعِ علمی، امروزنقیصهی بزرگ دانشگاه ما است. ما نمیدانیم توزیع دانشجو بر حسب رشتههای علمی بر چه اساسی صورت میگیرد. این رشتههایعلمی باید مورد نیاز کشور باشد، باید به درد کشور بخورد. چه تعداد دانشجو در فلان رشته لازم داریم؟ اینها باید فکر بشود، باید کاربشود. اینها را من از وزیر محترم علوم ــ لابد اینجا هستند ــ میخواهم که دنبال کنند و این یکی از مهمترین کارهای شما است که بایدانجام بگیرد. بعضی از رشتههای علمی در ایران هست که مورد نیاز نیست، شغلش هم وجود ندارد؛ خب چه فایدهای دارد؟ بعضی ازکارهای دانشگاهی و رشتههای دانشگاهی هست که اصلاً وجودش [ضرورتی ندارد]. ما الان شاید چند صد هزار دیپلمِ آمادهی به کارداریم که میتوانند در بخشهای مختلف مشغول به کار بشوند؛ اینها را میآوریم داخل دانشگاه، بعد از مدّتی چند صد هزار کارشناس یاکارشناس ارشدِ بیکارِ متوقّعِ عصبانی تحویل کشور میدهیم! فکر کنیم ببینیم چه چیزی لازم داریم، بر حسب نیازمان حرکت بکنیم»
منبع : همشهری آنلاین